Zonder auto geen winkelstraat? Om de centra nieuw leven in te blazen, verjagen steden over heel Europa de wagen. Tot groot ongenoegen van handelaars. Maar wat zeggen de cijfers?
Kamp wandel vs. kamp wagen
Protest van handelaars tegen het “autoluw” of zelfs autovrij maken van stadscentra is allesbehalve nieuw, maar de handelaars van de Franse stad Lyon trekken nu zelfs naar de Raad van State tegen de geplande voetgangerszone in hun binnenstad. Zonder auto geen bereikbaarheid en uiteindelijk geen winkelstraten meer, weerklinkt het vaak gehoorde argument. Hoe kunnen fysieke winkels überhaupt proberen opboksen tegen online als mensen er steeds moeilijker geraken?
Twee strekkingen staan lijnrecht tegenover elkaar, vat mobiliteitsingenieur Mathieu Chassignet het debat samen in The Conversation. De eerste school wil autoverkeer en parkeren net vergemakkelijken in de hoop klanten van buiten de steden aan te trekken. De tweede strekking wil voetgangers daarentegen meer ruimte geven, in de hoop zo een gemoedelijke sfeer te creëren die aanzet tot consumeren. Hoewel beide partijen een uitnodigende binnenstad willen, is de manier waarop moeilijk verenigbaar.
Maar is het wel zo dat shoppers met de auto komen? En geven voetgangers inderdaad meer uit?